minlangtan

Alla inlägg under januari 2011

Av minlangtan - 24 januari 2011 08:52

Idag är jag på BIM +2 och mensen är som borta!

Tycker fortfarande att det mal på och har sig i nedre delen av magen.

Testerna visar ingenting och det gör att hoppet känns så långt borta.


Jag har gjort av med SJUTTON (!) graviditetstest på en dryg vecka. Normalt, nej?

Tur att de är billiga. Funderar helt allvarligt på att ge resterande tre till sambon för inlåsning.

Lovade mig själv att inte testa mer på ett par dagar, men det är ju så lätt att ta ett test när de bara ligger där och kostar typ ingenting.


BIM +2 och äl + 13 idag alltså.

Det existerar ingenting annat i mitt huvud just nu än att känna efter.

Mensfinnen har inte kommit, håret kändes inte så där flott som innan mens imorse en svaaaag mycket svaaag antydan till ömma bröst, men på det symptomet vill jag sätta lika mycket inbillning som sanning på.


Nu vill jag bara rulla dagarna i någon slags rullningsmaskin, så att det går undan.

I november strulade också mensen så här, då blev det 7 dagar extra.

Jag kan ju inte säga att jag inte hade ÄL för det hade jag, klar positiv gubbe och allt som hör ÄL till.


Tack älskade bloggvän och blogg, ni fyller er funktion!

Av minlangtan - 23 januari 2011 11:41

Ja, idag är det BIM +1, och äl + 12, men nada. Vitt blankt fint streck, inte ens en tillstymmelse till något som helst streck eller skugga.


Jag är ledsen och nedstämd. Det känns jobbigt. Vill bara ha igång mensen så att det snart blir nya friska tag.

Min mensfinne lyser med sin frånvaro och det är nog banne mig det enda som får mig att våga hoppas ens lite.

Jag borde inte hoppas, jag borde inse att det blir som i november, då mensen var en vecka sen.


Har gråtit floder nu på morgonen, stora floder. Sambon har klappat, sagt vackra ord, tagit bort mina dumma tankar och pussat mig ömt.

Önskar så att vi fick bli den familj vi önskar...

Av minlangtan - 22 januari 2011 15:21

Idag har solen visat sig ett par timmar.

Vi packade ryggsäcken på skotrarna, full med godsaker och Muurikkan, lockade med grannarna med deras barn och begav oss iväg på utflykt.

Ett par härliga timmar ute och kinderna blev så där härligt rödbitna.

UNDERBART!

Det gör ingenting att man slipper laga middag ikväll heller, då vi ska iväg på släktmiddag hos sambons släkt.


Vi säger BIM idag men ingen mens. Tog ett test imorse, men negativt.

I morse trodde jag att mensen skulle komma vilken minut som helst, men icke.

Jag känner helt klart att jag måste ha en strategi för denna helg om mensen uteblir.

Förra cykeln var punktlig som få.

Min mens är punktlig vanligvis.


Cykeln innan vi bestämde oss för att inleda bebisverkstaden hade jag en 35 dagars, fick då komma till tant L och få Primulot Nor utskriven. Skulle börja ta den dagen därpå, men på kvällen kom mensen, då struntade jag i det.

Nu har jag läst på nätet att det kan vara bra att ta en sådan omgång för att få lite kickstart i systemet.

Jag har ju mitt paket liggandes här hemma...


Ja, nog analyserar sönder man detta.

Det som tar mot en graviditet är ju dessa negativa test, men vad kan man kräva på äl + 11. Det är som om någon skulle testa på BIM - 5, om man har 16 dagar lutealfas.

Det som ger hopp och talar för är ju mensens frånvaro och att min mensfinne ännu inte dykt upp. Tycker dock att jag har mensvärk all time.


Nu ska jag ta och kura ihop mig under filten, då jag blev rejält frusen.


Av minlangtan - 21 januari 2011 19:53

Så var veckans sista arbetsdag här och jag var ledig.

Känner fortfarande av infektionen i kroppen vilket har medfört att jag är gristrött. Skulle kunna sova mig igenom en vecka utan problem...


Nu blev inte min lediga dag som planerat, men men... jag överlever.

Tar igen min harmoni nästa helg. Hade behövt sova, läsa, se någon film, ta en prommis och bara vara. Lilleman körde halvdag på sin skola och sedan rev dom huset kan man säga, han och hans kompis. Jag var fullt sysselsatt med att ordna mellis, byte och av kläder och hålla ställningarna.


Just nu har min mamma kommit hit, hon badar i poolen med sitt fina bonusbarnbarn. Hon är upp över öronen förälskad i honom och det är totalt ömsesidigt. Så fint att se.


Själv känner jag inte för att bada. Min mens har inte kommit. Om man utgår från lutealfasen så kommer den imorgon. Om man istället utgår från min 28 dagars cykel så borde den ha kommit igår.

Men så sent som igår så lyste stickan med sitt fina kontrollstreck.

Läste dock på att ägget omöjligt kan ha hunnit fästa på dag 8 - 9 och ännu mindre börjat producera hcg.

Men jag vågar inte vara hoppfull. Dagen efter utslaget på stickan, alltså min ägglossningsdag så fick vi inte till det. Jag har varit sjuk.

Oddsen är inte de bästa...

Men tänk om...

Av minlangtan - 20 januari 2011 08:06

Idag är jag lycklig över att vi har 20 minuter från hemmet till stan med bil, det gav mig möjlighet att skrika och gråta i ensamhet.


Jag är helt slut. Sanningen.

Mensen på gång, känner hur PMS:et bara invarderar min kropp och gör mig till ett än mer känslosamt monster.

Mensvärken lurar i kroppen och graviditetstesten lyser med sitt fina kontrollstreck, utan någon antydan till ens skugga.

Det räcker där liksom, jag behöver inte mer.

Bara en sådan sak kan få vem som helst att få en jobbig start på dagen.


Krydda det då med att världens underbaraste lille gogubbe kissade ner sin säng imorse, utan att fadern lagt på sängskyddet, plus att han bajsade på sig twice igår.

Det är synd om honom, säger ingenting annat. Det blöder inom mig när jag hör hur han behandlas. Att nästan vara 7 år utan att kunna sköta sina tarmreflexer själv.

Mamman i fråga förnekar allt. Fastän vi har dokumenterat en grov och allvarlig förstoppning och avföringsläckage som beror på förstörda tarmreflexer, så vägrar hon att inse att pojken behöver hjälp.

Vi har kostat på privata läkarbesök för att han ska få hjälp, eftersom det tydligen bara är hos oss problemen uppkommer.  

Fyra till fem veckors avföring samlas - men det är bara hos oss problemet finns där?!

Förstår ni nu varför myndigheter är inkopplade?

 

Imorse var det dags igen. Jag hade redan gråtit en omgång inne på toaletten då stickan hånade mig med sitt fula kontrollstreck.

Det var dags, en timme senare igen.

Då på förskolan när go´gubben säger att hans mamma sagt till honom att det bara är riktiga mammor som för följa med in till skolan.

Där står jag med skridskor, hjälm, ombyte, fika och ryggsäck och får höra det.

Det bränner bakom ögonen och jag känner hur dessa ord träffar mig rätt i hjärtat.

Jag älskar honom som om han vore min egen, avstår sista brödsmulan för att han ska ha det bra. Vi älskar varandra, rör inte det vi har, våra stunder, våra sagoläsningar, pussar & kramar, teckningar, frågor och berättelser.

Jag hatar henne.

Jag fattar inte hur en vuxen människa, nästan 20 år äldre än mig kan bete sig på detta vis. Varför inte bara glädjas över att vi har det så bra? Det vore väl värre för en mamma om vi inte alls gick ihop. Men nu har vi det så bra, snälla rör inte det. 

Jag maskerade tårarna som kom när jag föra detta om att det bara var "riktiga mammor" som fick komma in till skolan, klappade honom på huvudet, gav den obligatoriska kindpussen och önskade honom massor av skoj & bus på utedagen.

Aldrig att jag vill sätta min fot på den där skolan igen, det är tydligen bara för riktiga mammor...



Av minlangtan - 19 januari 2011 10:54

Fastän solen skiner ute så är det allt annat än sol i mitt sinne.

Denna vecka har varit en tröttsam vecka. Jag är så oerhört trött. När jag kommer hem från jobbet så slocknar jag direkt, och då har jag förmånen att inte behöva jobba heltid.


Besviken och bitter på helgen som var, det var vår barnfria helg och när jag skrev inlägget i lördags om hur fridfullt allt var, så visste jag inte om att sambons vän skulle donka in till oss en timme senare och det var två stycken snart 40 åriga grabbar som helt enkelt blev askalas vilket inte uppskattades.

Då behöver ni knappast räkna ut att energinivån inte var den bästa i söndags hos herrn. Vår barnlösa helg helt åt helvete!   

Jag behöver verkligen få tid tillsammans när vi är barnlösa eftersom cirkusen är total när det är barn hos oss, och idag är det dags.

Säkerligen en del av förklaringen.


Förr gjorde jag allt jag bara kunde när det närmade sig barnhelg. Allt var så förberett, nogrannt genomtänkt, allt för att det ska passa barnen.

Jag höll på att gå under. Jag skämtar inte, jag gav upp allt - för att det skulle gynna barnen.

I terapin har vi pratat mycket om att hitta en balans på givandet och tagandet. Jag köper inte längre femtioelva sorters bröd och sjuttioelva sorters juicer bara för att det ska passa lillherrn i huset. Jag dukar inte längre med matchande tallrikar och underlägg och lika servetter, eftersom det ändå slafsas.

Jag har slutat - och det är så befriande.

Jag har en bra bit att gå fortfarande, än är jag inte i mål.


Jag är trött, less och irriterad och inte alls särskilt laddad för att inleda barnhelgen idag.


Av minlangtan - 18 januari 2011 13:24

Min mens beräknas på torsdag om jag utgår från den 28 dagar cykeln jag brukar ha. Nu kom ägglossningen senare så då borde det vara på lördag om man utgår från att lutealfasen är identisk månad för måndag.

Lilleman kommer i helgen, redan imorgon, så det kanske är lika bra det.

Man är ju inte direkt sysslolös med en sexåring hemma...  


Jag försöker hålla förväntningarna på en rimlig nivå. Vi fick inte riktigt till det på ÄL-dagen. Jag har varit krasslig som få, vilket gör att det inte borde gått vägen.

Men hoppet, det finns likförbaskat där ändå...



Av minlangtan - 17 januari 2011 21:12

På terapin pratade vi kring ett halvår sedan, då jag för mig själv ( och terapeuten ) erkände att jag längtar efter barn, om att göra något positivt av väntan på rätt tidpunkt.

Då var planen att vänta något år, främst av den anledningen att det skulle lugna sig med bonusbarnen. Nu vet vi alla att det inte blir bättre än så här, livet fortsätter att rulla, i med- och motgång - och då är även detta en hyllning till livet - att försöka skaffa barn.


Hur som helst, redan då, för ett halvår sedan när jag och terapeuten pratade om det, så fanns det många negativa tankemönster kring väntan på den perfekta tidpunkten.

Som den bästa terapeut hon är, så vände vi på tankemönstret. Istället för att allt skulle kännas så meningslöst så länge lilleman är hos oss, utan att själv få ha ett barn, så vände vi på det.

Vad kan man använda tiden tid på ett positivt sätt?

För mig var det helt klart något som fick mig att tänka på att nu ska jag boosta mig själv, min kropp, göra sådant jag inte kommer att ha tid och lust med framöver när ett barn förgyller min tillvaro.

Jag visste att jag skulle må bra att behöva sluta med mina två mediciner. Jag lade lite extra fokus på mitt välmående under hösten och i december fick jag ju plocka bort den sista. Går nu på kontroller för att kontrollera värdet utan medicin - fortfarande normalt!

Det fick mig att sporras och lägga fokus på hälsan!


Vi fortsatte vända på väntan och naturligtvis fanns där mer.

Tjejkvällar med tjejerna, bio och middag på stan - bra för kropp & själ!

Sovmornar på helgerna, att njuta av tystheten utan dåligt samvete när sambon kliver upp med lilleman.

Resa på något som ligger mig varmt om hjärtat, små miniweekends. Till fjällen,till storstan, till något avlägset slott eller herrgård.


Detta är ju naturligtvis något jag hoppas kunna göra den dagen jag blir förälder, men jag vet att det kommer inte bli mycket av den varan, så nu önskar jag att jag passar på och njuter av livet här & nu.


Jag har en plåt tekakor i ugnen, luktar gudomligt. Jag är inte gudinna på att baka, not my cup of tea så att säga.

Men jag tror jag lyckats...

Jag gör allt för att distrahera väntan. Sov två timmar efter jobbet idag, inte särskilt bra, men väldigt välbehövligt.

Väntar och känner, det går inte att komma i från. Eftersom jag inte vet om jag ska räkna efter lutealfasen, och utgå från att den är 11 dagar för mig, så har jag en dryg vecka kvar till BIM.

Om jag istället räknar på menscykelns längd, då har jag tre dagar kvar till BIM.

Trötthet, min första förstoppning ever och en olustkänsla i kroppen nu ikväll.

Jobbar stenhårt med mig själv för att inte våga vänta...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards