minlangtan

Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

Spinner vidare på temat utanförskap

Av minlangtan - 31 mars 2011 19:48

En kär bloggvän bloggade härom dagen om ämnet utanförskap, att man känner sig utanför som barnlös och längtandes.

Nog kan vi alla som varit där och längtat efter ett liv med barn känna igen oss, eller hur?


Jag fick en del av barnlivet tillsammans med min sambo för två år sedan. En nu sjuårig son förvandlade mitt goda singelliv till ett riktigt nedsläpp i en dysfunktionell familj. Jag vet att jag i många år, när jag längtat efter barn, men inte som nu, har saknat det praktiska, att få vara vuxen.

Bloggvännen benämner det som att man är kvar i ungdomslivet, nog är det så.

Idag har jag allt av ett vuxenliv här. Det är tvätt, veckobrev, läxor, inköp av kläder, planerande av skoval inför våren, matsäck, inlämning av fritidsbehov under påsk, hämtning på skola och fritids.

Ja, allt det praktiska.

Fastän den mest underbare lille bonusen befinner sig i en försmak av tonåren, så finns det massor av härliga stunder, som inte bara är praktiska. Vi läser, pussas, kramas, berättar sagor, sanna och falska, roliga, sorgliga, viktiga och oviktiga.


Man skulle kunna tro att jag har allt.

"Ni har ju redan ett barn"  har jag hört både en och två gånger.

Ja, men det är inte mitt. PUNKT.


Jag känner mig så ofantligt utanför vissa gånger. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har en sambo som gör allt för att bjuda in. Det har blivit bättre. Vi har badat, haft kroppskontakt, lekt lekar med kroppen, allt för att anknyta.

Men faktum kvarstår, barnet är inte mitt och jag klarar inte att känna något annat än utanförskap vissa stunder.

Jag funderar för mig själv; blir stunderna fler eller färre?

Jag hade hoppats på att dom blir färre, tyvärr tycker jag att det lutar åt att det blir fler stunder som jag upplever den hemska känslan utanförskap.


Imorgon bjuder vi hem sambons släkt, alltså min lille bonus farmor o farfar, faster och farbror och några kusiner. Fullt hus.

Jag vet hur viktigt det är för min sambo att få träffa sin släkt tillsammans med lilleman.

Jag är välkommen, jag är en del av familjen - så är det sagt och menat.


Ikväll när jag spatserar med ShopExpress och kryssar mellan festis, kex och frukt så kan jag inte trycka undan känslan av att jag är utanför.

Jag saknar mitt, min dröm, min längtan och mitt hopp till den största av kärlek.


Jag försöker finnas där, uppträda vuxet, våga visa hur livet ter sig där ute, att han är stor nog att klä på sig själv, att försöka skära korven i bitar, att sitta still och andra praktiska företeelser som kan vara bra att känna till, även vid sju års ålder.

Det uppskattas, det vet jag, trots skrik och panik över att vi är såååå himlens dumma som inte fattar att han absolut iiiiiiinte kan klä på sig själv.


När jag kommer hem med mina shoppingkassar har far och son suttit vid köksbordet och ritat.

Alltid lika spännande.

Idag var det ett hjärta med MAMMA, PAPPA, (Bonus-namn), (Storebror) och HUND.


Utanförskap var det ja...


 
 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

1 april 2011 11:04

Känns som om vi har samma känslor fastän vi har väldigt olik familjesituation. Förstår inte hur människor kan säga "men du har ju barn". Som om ett bonusbarn skulle ta bort längtan efter ett eget...

Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minlangtan - 17 mars 2019 20:50

En spontan graviditet, en lycka, en till pusselbit, en komplett familj med två små barn. Älskade lillebror med den mest stolta lilla storasyster som finns... Livet, du gav mig detta. Tack! ...

Av minlangtan - 15 juni 2017 10:27

Så var hon här, vår älskade dotter. Vi lämnades att mysa som det står i journalen. Jag fick sys 4 ytliga stygn och häpnar fortfarande att det bara blev den skadan. Ingen läkare behövde vara inblandad i vår förlossning, och det var en stor seger för m...

Av minlangtan - 13 juni 2017 16:57

Vi befinner oss nu alltså på sal 4 på förlossningen - och vi ska äntligen bli föräldrar. Det är 48 timmar sedan vi kom in för igångsättning. Timmarna jag slumrat till kan räknas på ena handen, jag är trött, lycklig men också trygg. Klockan är strax...

Av minlangtan - 12 juni 2017 07:13

Efter lunch på måndagen fick jag min första dos Cytotec. Man kunde få 8 doser/dygn och varje dos övervakades av en CTG-mätning och man fick en dos varannan timme. Däremellan var vi fria att göra vad vi ville. Eftersom dosen startades på eftermiddagen...

Av minlangtan - 11 juni 2017 04:16

I vecka 41+1 hade jag en tid för igångsättning då hon inte visade några som helst tecken på att vilja komma ut själv och i vårt landsting är det 41+0 som gäller för IVF-bebisar. Vi var riktigt redo och väskorna stod nere i bilen och väntade medan vi ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards