minlangtan

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Söker Pergo-debatt/erfarenheter/tips

Av minlangtan - 26 juli 2011 11:07

Jag är så otroligt kluven kring detta med hur jag ska göra med Pergon denna cykel.

Jag har helt fastnat in på att jag skulle bli gravid i sommar, och när jag försöker vara rationell så har jag egentligen ingen brådska, mer än att en graviditet skulle sitta gott just nu.

Att möta hösten gravid skulle ge mig så mycket styrka inför det som komma skall i höst...


Hur som...

Jag har lyckats bli gravid tre gånger inom loppet av 6 menscykler, på naturlig väg. Utan pergo. Det är rätt bra odds om jag får säga det själv, men vad hjälper det om det inte blir en fullgod graviditet.

Min första pergokur slutade med ett minus.

Visst, det kanske är mer slump och tärning än någonting annat.


Jag mådde skit under min Pergokur, innan ägglossning. Konstig orokänsla i kroppen. Den där ytliga proppen på foten gjorde mig också rädd vid ägglossning.


Pergon är utskriven av tant L som hävdar att det kan vara bra även om man har naturlig ägglossning att boosta äggen något.


Efter nyår ska vi genomgå utredning och troligen som TF nämnde så blir det låghormon istället för Pergon, då det är färre biverkningar.

Biverkningar ja.

Jag misstänker att min slemhinna blev för tunn, som är en vanlig biverkning på pergon.

Jag blöder mycket mer sparsamt nu efter Pergon.

En tjock och fin slemhinna är liksom en förutsättning för ägget ska fästa.


Jag är så kluven.

Om jag inte haft ägglossning så är Pergon en förutsättning.

Men jag har ju ägglossning - förstör Pergon min slemhinna som är en förutsättning?


Jag vet inte alls hur jag ska göra.

Igår försökte jag göra mig på att diskutera saken med Sambon, i tron om att han skulle få lite mer inblick, kanske lära sig ett och annat.

Han tyckte att mina teorier om att slemhinnan var tunn bara var något jag läst själv, och självklart ska jag ta tabletterna.

Men tänk om Pergon gör slemhinnan tunn... då försvinner ju alla chanser? Då är det meningslöst, för då har jag ju bättre chans utan?


Ni kunniga, ge mig gärna lite input här...

 
 
Hedda

Hedda

26 juli 2011 12:06

Jag kan inget om det här, men för mig låter det som om du inte har behov av Pergo. Du har blivit gravid flera gånger utan hjälp. Förmodligen är det något annat än Pergo som du behöver... Men då talar jag bara utifrån det som du har skrivit.... :) Lycka till ändå!

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Ingen bild

vilms (FL)

26 juli 2011 16:06

Hej!
Jag har som du egen ÄL och lyckades bli gravid efter 6 mån naturligt, slutade dock i tidigt mf (v5). Provade sen pergo någon månad senare utan resultat och misstänkte som du att slemhinnan blev för tunn då mensen blev väldigt sparsam.
Vi provade sen utan pergo några månader utan resultat. Sen tog jag en till pergokur OCH under hela den cykeln (alltså från cd 1)tog jag massa naturläkemedel som sägs hjälpa till att bygga upp slemhinnan (borago/glandin, fytoöstrogen, spikmatta, aloeverajuice) -och det resulterade i ett plus som borde kommit ut igår då det var BF men den dröjer sig kvar;-)
Vet ju såklart inte om jag hade plussat utan alla dessa naturpreparat men då de inte gör nån skada kände jag att det var värt ett försök.
Pergo gör så att kvaliteten på äggen blir lite bättre och även gulkroppen som ska bibehålla en graviditet dom första veckorna blir av bättre kvalitet.
Om jag var du hade jag nog gjort som jag gjorde iom att det funkade för mig men mår du dåligt av pergon och det inte blir nåt plus med den hade jag sedan struntat i den.
Kram och lycka till!

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

27 juli 2011 00:14

Om jag var du skulle jag satsa på en omgång utan pergo nu eftersom pergon även verkar en månad efter att man tagit den. Kanske är det det bästa alternativet för dig att köra i egen cykel men med lite lite hormonpåslag?

Jag mår också skit med pergo men har alltid fått större ägg och tjockare slemhinna med dem än med sprutorna. Däremot blöder jag alltid lite och kanske lite mindre nu med pergo.

Om du är orolig borde du fixa en tid hos kk innan ägglossningen så att du får kolla tjockleken på slemhinnan innan det är dags. Då har du svart på vitt hur tjock den är med tabletterna. Kanske är bra för TF att veta.

Kram vännen!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minlangtan - 17 mars 2019 20:50

En spontan graviditet, en lycka, en till pusselbit, en komplett familj med två små barn. Älskade lillebror med den mest stolta lilla storasyster som finns... Livet, du gav mig detta. Tack! ...

Av minlangtan - 15 juni 2017 10:27

Så var hon här, vår älskade dotter. Vi lämnades att mysa som det står i journalen. Jag fick sys 4 ytliga stygn och häpnar fortfarande att det bara blev den skadan. Ingen läkare behövde vara inblandad i vår förlossning, och det var en stor seger för m...

Av minlangtan - 13 juni 2017 16:57

Vi befinner oss nu alltså på sal 4 på förlossningen - och vi ska äntligen bli föräldrar. Det är 48 timmar sedan vi kom in för igångsättning. Timmarna jag slumrat till kan räknas på ena handen, jag är trött, lycklig men också trygg. Klockan är strax...

Av minlangtan - 12 juni 2017 07:13

Efter lunch på måndagen fick jag min första dos Cytotec. Man kunde få 8 doser/dygn och varje dos övervakades av en CTG-mätning och man fick en dos varannan timme. Däremellan var vi fria att göra vad vi ville. Eftersom dosen startades på eftermiddagen...

Av minlangtan - 11 juni 2017 04:16

I vecka 41+1 hade jag en tid för igångsättning då hon inte visade några som helst tecken på att vilja komma ut själv och i vårt landsting är det 41+0 som gäller för IVF-bebisar. Vi var riktigt redo och väskorna stod nere i bilen och väntade medan vi ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards