minlangtan

Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av minlangtan - 7 augusti 2011 20:12

Igår var det då återbesök på kliniken innan hemfärd, för en check att inga fler äggblåsor börjat mogna på sig.

Kliniken var full i folk. Det var äggdonationer, IVF och inseminationer - och jag.

Då jag behärskar språket bara till vardags och inte facktermer så var min mamma med, något jag känt mig bekväm med.

Givetvis gick hon ut under gynundersökningen men hon satt med när läkaren ställde alla frågor, för ingående det var han.

En ung, kompetent och förtroendeingivande läkare, nej, inte läkare - doktor (högre utbildning och specialitet i barnlöshet)


Resultatet var en tjock slemhinna på dag 13. Från 4,2 mm så hade den nu tjockat på sig till 9,1 mm och det är bra mycket mer än de 0,5 mm som de växer varje dag.

Mina två äggblåsor som på cd 10 var 10,6 mm och 12,4 mm var det nu bara den större blåsan som fortsatt att mogna. På dag 13 uppmättes den till 14,2 mm, vilket är lägre än de 2 mm som de brukar växa per dag.

Fullt normalt tyckte han och tippade ägglossning till måndag - onsdag.

Givetvis hade jag velat få två chanser, två ägg som lossat, men sån tur hade vi alltså inte.

Jag blev ändå glad över den fina slemhinnan, eftersom den var kritisk på förra mätningen.


So far so good, besöket följde planen.

Till dess att min mamma, i all välmening frågar vad man gör i detta land för att förebygga upprepade missfall.

DÅ BRYTER HELVETET LÖS och fick hela min dag att bli fullständigt åt helvete.

Läkaren svarar, säkert han också i all välmening, att han inte tycker att det är acceptabelt att inte utreda mina missfall. Efter tre missfall är det uppenbart något fel, säger han.

Orden stannar kvar, luften stannar och jag blir först förbannad över att inte göra mig förstådd.

Klart att jag ska utredas, bara inte just nu.

Eftersom han vet att jag ska fortsätta behandlas i Sverige, så säger han bara att det inte är relevant vad som görs i det landet, utan nu ska jag förlita mig på läkarna i Sverige.

Mamma sitter däremellan och stämningen blir kall.

Jag får inte fram att man visst utreder efter tre missfall här, men man kan inte ramla in till sjukhuset och göra det bums.

TF har säkert också väntetid och dessutom har han en plan för mig vad gäller att få lite bättre stuns på mina ägg och på så sätt minska missfallsrisken.

Jag gillar den planen, jag behöver gå ner några kilon, inte fuska med Metforminet och hålla PCO´n i styr.

Dessutom har jag en annan viktig sak som kommer att uppta väldigt mycket av min ork nu i höst, så att göra en missfallsutredning nu i höst vet jag faktiskt inte om jag skulle orka rent psykiskt.

Läkaren fortsätter och säga att han inte förstår systemet, han kan göra en sådan utredning när patienterna kommer på en gång.

Visst, där betalar patienterna. Vi betalar bara en patientavgift, så skillnaden ligger där.

Han nämner sköldkörteln, mutationer och gener.

Genast hoppar äggdonation upp, att vi inte passar, att vi måste selektera våra gener.

Då kommer mammas ord, att läkarvetenskapen är såååååå mycket bättre där och hon hade tagit chansen att gjort utredningen där.

Jag förstår tanken, men jag orkar inte veta just nu.


I bilen från kliniken kom alla tårar, är jag så himla dum som inte utreder mig just nu?

Han hade minsann gett sina patienter samlagsförbud om man inte varit utredd efter 3 missfall i väntan på utredning.

"Du kommer säkerligen bli gravid inom de kommande månaderna och vad gör du om du får ett missfall nu, och i oktober?"

Orden har etsat sig fast och släpper inte.

Jag har faktiskt inget bra svar på det...


Det känns som att jag måste suga på den karamellen ett tag.

Hade jag varit 39 år hade jag inte unnat mig den lyxen att fundera och låta mig välja att faktiskt avvakta till efter nyår.

Nu är jag inne på det 29:onde året och då hoppas jag att jag förlikar mig med tanken på att känna mig trygg i den plan TF och jag har.

Jag avskyr när någon kommer och ruskar om den plan jag har, avskyr...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards