minlangtan

Alla inlägg den 25 maj 2016

Av minlangtan - 25 maj 2016 18:20

Jag ingår i en studie på vår IVF-klinik där man mäter NK-celler och ger Intralipiddropp.
Att få ta ett sådant test är dyrt och Intralipiderna är inte heller gratis, men i studien får man det kostnadsfritt, så det är några tusenlappar som sparas.
NK-cellerna skickas till Karolinska för analys och jag har fått vänta länge på provsvar.
När vi hoppade på IVF-tåget så var det ett argument som läkaren hade, att vi i allafall får ett svar på om det är något med mitt immunförsvar.
Det är tester som man annars inte tar.

Och svaret har kommit.
Jag har ett förhöjt antal NK-celler i mina vita blodkroppar så min kropp kämpar mot att döda allt främmande.
Intralipiden är ett sätt att dämpa immunförsvaret, så att en inplantation kan ske, och risken för missfall minskar.
Under 10 % av NK-celler är bra, 12 % har min klinik som referensvärde. Mitt värde är 16 %.

Jag känner sån lättnad över att vara på rätt ställe. Just för att det stod mellan Carl von Linne eller Falun, och hade vi valt CvL så hade man bara rynkat på näsan åt detta med immunologi.

Fortsättning lär ju följa...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards