minlangtan

Direktlänk till inlägg 30 mars 2016

Blir IVF vår lycka?

Av minlangtan - 30 mars 2016 15:54

Jag har slagit bort tanken som så där brutalt kom upp när läkaren sa att vi inte har allt för lång tid på oss...
För jag blev gravid och då fanns det ju inte en enda tanke på IVF.
Men nu när besöket är bokat och journalerna på väg ner till IVF-kliniken så börjar jag ju fundera igen - på detta med IVF.
Och jag funderar och funderar, och ser med både spänning och förtjusning faktiskt fram emot vårt besök på IVF-kliniken inom några veckor.
Ett datum, något att förhålla sig till.
Något som förhoppningsvis har oss framåt.

Frågorna är egentligen inte många, rent praktiskt känner jag mig väl insatt, kanske för väl.
Men det är ändå många funderingar - främst på hur IVF kan göra äggen starkare genom att dom stimuleras.
Jag funderar också på om det inte är helt i onödan? Kanske är det bättre att stimulera ägglossningen och göra barn i sängen så att säga? Men vi har inte tiden...
Och min livmodertapp är ju inte den mest åtkomliga för spermierna.
Så jag funderar och resonerar, för mig själv - ofta.
Det är en ganska ensam värld, jag har inga vänner som går igenom IVF nu.
Ju mer jag funderar - ju mer säker känner jag mig på att ge IVF en chans...

 
 
Ingen bild

Petra

30 mars 2016 19:47

Det är inte IVF som gör äggen starkare utan här har ju läkarna möjlighet att plocka ut det bästa embryot, som delar sig bäst och snabbast när ni förhoppningsvis får ett gäng ägg att plocka ut efter stimuleringen. Det är därför IVF ökar chanserna! Icke så livsdugliga embryon sållas bort.

minlangtan

30 mars 2016 20:27

Jo det var så jag menar, kanske uttryckte mig lite fel. Här ser man ju det vilket ägg som är starkast...

 
Ingen bild

Linda

30 mars 2016 22:28

"Inte så lång tid på oss" - är det ålder du menar?
Jag har fått för mig att du inte är så gammal men kanske har haft en felaktig bild ? :)

minlangtan

31 mars 2016 07:06

Det är nog främst mitt AMH som jag syftar på, som är lågt för min ålder. Så läkaren tyckte inte vi skulle spilla så mycket tid...
Jag är 34 år!

 
E

E

31 mars 2016 08:16

Vi körde på med ivf och sedan mellan ivf:erna försökte vi själva. De brukar ju vilja att man ska vänta en mens emellan. På så vis testar man både och på en gång ;-)

http://komlillamonster.blogg.se

minlangtan

31 mars 2016 08:26

Så hoppas vi också på att det blir! Att vi hinner med ett uttag innan sommaren och sedan får vi försöka själva i sommar!

 
JVJK

JVJK

31 mars 2016 08:44

Jag hoppas oxå för er skull! IVF är en ganska jobbig karusell men jag minns när jag hoppade på den att jag kände en sån lättnad - nu skulle jag äntligen få hjälp! Och de par jag känner som IVFat säger att sex plötsligt blir närhet och mys snarare än bebisverkstad.

http://jagvilljagkanjagvagar.wordpress.com

 
Ingen bild

Ida

31 mars 2016 14:24

Håller tummarna för er.. När vi började med IVF släppte jag allt, kände att nu ligger det i läkarnas händer..

 
evl

evl

1 april 2016 14:12

Jag tror absolut att ivf blir er lycka. Inte för att jag inte tror att ni skulle ha lyckats själv förut utan mer för att jag tror att det är det snabbaste och bästa alternativet just nu. Hoppas och tror också att det kommer att bli en välförtjänt och skön "andningspaus" för er att kunna lägga ansvaret hos några andra och veta att ni får den bästa hjälpen.
Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
A

A

2 april 2016 09:05

Vad galet att läsa om allt som hänt den senaste tiden. Jag är helt chockad över att han ebrjöd cytotec utan en andra läkares åsikt. Galet. Hoppas ni mår relativt bra efter det traumatiska ni fått genomlida.
Jag hoppas ivf är vägen till barn, för er! Kramar, Amanda.

http://www.ivfmamma.blogg.se

 
Ingen bild

Linda

3 april 2016 13:20

Hej,
Vi hade många missfall och blev utredda men hittade inga fel.
Till oss rekommenderade dom inte ivf, pga alla missfall.
Till slut efter 7 missfall kom vårt efterlängtade barn, naturligt men med massa mediciner mot missfall och nu väntar vi nr 2 😊

Vår läkare sa att amh (?) och fsh är sånt som kan variera lite.

Lycka till!

minlangtan

3 april 2016 13:32

Får man fråga vilka mediciner du tog? Progesteron? Trombyl?

 
Ingen bild

Linda

4 april 2016 12:53

Ja det går bra 😉
Inte trombyl men liknande albyl e i tablettform och klexane i sprutor.
Albyl hela grav och sprutor till v 12
Metformin 3 ggr dag till v 12
Progestron, crinone som gel 1 ggr natt
Till v 12
D-vitamin på recept och B-vitamin på recept

Lycka till 💜

minlangtan

4 april 2016 14:41

Åååh, tack!
Jag åt också Metformin, men skulle strikt sluta på en gång efter plus, vilket jag funderat mycket kring...

Fick du en svensk läkare att skriva ut det andra?

 
Ingen bild

Linda

5 april 2016 10:03

Jag börjar med Metformin vid plus. Äter det för ojämnt eller högt blodsocker kan leda till mf.
Bor i Norge, men borde vara samma i Sverige.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minlangtan - 17 mars 2019 20:50

En spontan graviditet, en lycka, en till pusselbit, en komplett familj med två små barn. Älskade lillebror med den mest stolta lilla storasyster som finns... Livet, du gav mig detta. Tack! ...

Av minlangtan - 15 juni 2017 10:27

Så var hon här, vår älskade dotter. Vi lämnades att mysa som det står i journalen. Jag fick sys 4 ytliga stygn och häpnar fortfarande att det bara blev den skadan. Ingen läkare behövde vara inblandad i vår förlossning, och det var en stor seger för m...

Av minlangtan - 13 juni 2017 16:57

Vi befinner oss nu alltså på sal 4 på förlossningen - och vi ska äntligen bli föräldrar. Det är 48 timmar sedan vi kom in för igångsättning. Timmarna jag slumrat till kan räknas på ena handen, jag är trött, lycklig men också trygg. Klockan är strax...

Av minlangtan - 12 juni 2017 07:13

Efter lunch på måndagen fick jag min första dos Cytotec. Man kunde få 8 doser/dygn och varje dos övervakades av en CTG-mätning och man fick en dos varannan timme. Däremellan var vi fria att göra vad vi ville. Eftersom dosen startades på eftermiddagen...

Av minlangtan - 11 juni 2017 04:16

I vecka 41+1 hade jag en tid för igångsättning då hon inte visade några som helst tecken på att vilja komma ut själv och i vårt landsting är det 41+0 som gäller för IVF-bebisar. Vi var riktigt redo och väskorna stod nere i bilen och väntade medan vi ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards